بعض الاصدقاء يُثيرون اسئلة غريبة لا أدري من أين يحصلون عليها وخصوصا من يهوى التاريخ منهم . وقد وجه لي احد الاخوة الأعزاء سؤالا قال فيه : ضمن مطالعاتي عثرت على نص في احد الكتب يقول فيه أن الرومان حاصروا كنيسة في العراق وضيقوا عليها الحصار ، ولكن ظهور فارس حول الدير ثم هجم على الرومان وابعدهم عن الدير . فهل تجدين هذه القصة ومصدرها ؟
بعد البحث في تاريخ الحملات الرومانية على العراق والسؤال ممن له الاختصاص بذلك وجدت بعض الاشارات إلى ذلك نقلتها إلى الأخ فكان هذا الجواب .
أخي الطيب أحمد فيما ترويه او يرويه هذا الشخص هناك تضارب فالرومان كما هو المعروف مسيحيين ، والقصة تقول بان الرومان حاصروا كنيسة فهذا التناقض لا يجتمع . ولكني اقول لك أخي الطيب بعد بحثي وتتبعي لحملات الرومان في منطقة سوريا والعراق تبين أن الرومان وصلوا للعراق مرتين فقط .
في المرة الأولى زحف هرقل بجيش جرار خلال العراق لاحتلال إيران واستغلال فرصة فراغ السلطة هناك، حيث وصلته أخبارَ اغتيالِ الملك كسرى الثاني من قبل أبنه شيرويه. ثم تحالف هرقل مع الأحباش عام (629) وانتصر مجدداً على الفرس وصار قريباً من المدائن على مشارف بغداد الحالية حيث كان مروره على منطقة تكريت التي كانت تعج بالأديرة والكنائس اليهودية والمسيحية. هذا من ناحية
ومن ناحية أخرى هناك قصة حدثت في العراق أيضا على شاطئ الفرات ولا يُعرف بالضبط في اي مكان منه وهي في زمن هجمات القائد الروماني (فاسيل الأول) على مناطق بالقرب من الفرات حيث ورد في مذكرات هذا القائد بأن رئيس الحملة (كوراكواس) الذي واصل حملاته وانتصاراته في بلاد وادي الرافدين ـ العراق ـ وقد هزم هذا القائد أمراء غربي العراق من الموصل وحتى الأنبار ولكن عند اقترابه من منطقة النووايس على الفرات تعرض هناك إلى نكسة روحية بسبب ضربات الأرواح الستة له Six lives (1) فانسحب من ضاحية بابل الجنوبية نحو صحراء (هيتون) غرب حصن الاخيضر وهو لايعي ما يقول سوى كلام فارغ كما يبدو من كلامه حيث يقول أن شعبتا السيف التفّتا حول الجيش الويل لكم من الفارس الملثم وحريق سيفه ذو الشعبتين.وترك كوراكواس في مكاتباته نصا غريبا سمعه من الرهبان الذين التقاهم في أديرة صحراء كوفان يقولون فيه : (إن إيليا ظهر لهم عدة مرات يمتطي فرسا ابيض له غرة سوداء في جبينه ويرتدي سيفا ذو شعبتين ومعه آخرين وأن نبيا من القدماء قام وهم يحرسون منطقة كوثي وحولهم الأرواح الستة).(2) من جانبي فقد بحثت عن هذا النص في قواميس ميثولوجيا اليونان وتواريخها فوجدته يُشير إلى نص في الانجيل على شكل نبوءة وفعلا وجدت النص في إنجيل لوقا بزيادات ، أضاعت ما المقصود من هذه العبارة. أما القرية فلا أدري أين هي ولكنها تقع ما بين الاخيضر وضاحية بابل الجنوبية على نهرصغير هناك .
الكتاب الذي يذكر هذه الواقعة كتاب قديم أسمه : القمطاريس بستان الرهبان (3). وهو مثل كتب الصوفية حيث فيه شطحات غريبة لا يستطيع العقل ان يهضمها إلا أن يكون قد اطلع على علوم الصوفية وعلوم العرفاء وهو مشابه لما أشيع من أقوال الحلاج كقوله: الله في جبتي . او قوله : رحت اطوف حول البيت فطاف البيت حولي سبعا ..او يسمعونه يقول سبحاني سبحاني .. وهذا الكتب لا يقربها عامة الناس ولا يفهموها فهي من كتب الرهبان القديمة التي يتداولونها فيما بينهم . وكتاب بستان الرهبان من نفس السنخ ويقولون عنه بانه لا يحتمله إلا من وصل مرحلة الإيمان الجامع.
1- الأرواح الستة خمسة اشباح حلت في اجساد بشرية يخدمها ملك عظيم من الملائكة .
2- في اشارة إلى نص الوارد في إنجيل لوقا 9: 8 ((وَقَوْمًا ـ قالوا ـ: إِنَّ إِيلِيَّا ظَهَرَ وَآخَرِينَ ـ قالوا ـ : إِنَّ نَبِيًّا مِنَ الْقُدَمَاءِ قَامَ)). هذه النبوءة مضطربة اقحمت في نص ليس لها.
3- انظر كتاب بستان الرهبان القمطاريس، اخيلاس سرابيون الطبعة المعمدانية الرابعة 1965
Elijah Quthi's Guard
Written by: Izapilla Penijamin
Translated by: Inam Al-Sharifi
Some friends, especially those who are interested in history, asked me strange questions which I don't know from where they get. One of my dearest friends asked me the following question: "throughout my readings, I found a text in a book which says that the Romans once had strictly besieged a monastery in Iraq but they had been forced out as a knight appeared and attacked them. Do you know the reference of this story?"
After searching the history of Roman's campaigns against Iraq and asking the historian who major in this era, I found some clues which refer to this incident which I included in my reply to my friend as follows:
"Dear Ahmed: there is a contradiction in the story which you told me. As it is known, The Romans are Christians and the story about besieging a monastery. But after looking over and following the Roman's campaigns in Syria and Iraq, I found that the Romans arrived in Iraq twice. The first campaign was when Hercules marched his gigantic army throughout Iraq to invade Iran taking the chance that there was reign vacancy in Iran because of the assassination of its king Khosrau II who was assassinated by his son Kavadh II. In 629 Hercules allied himself with Abyssinians and he could conquer the Persians again. While Hercules was marching towards Ctesiphon (in modern Arabic al-Mada'in ) which is in the present time near to Baghdad, he passed through Tikrit region which was full of Jews and Christians' monasteries and churches.
The second campaign was in the time of the attacks of the Roman's General (FasselI) against areas near to river Euphrates. During these attacks a story happened in the vicinity of Euphrates bank, but no one exactly knows in which place of the river it did happen? This story was mentioned in Fassel's diaries, in which he says that the leader of the campaign (Koracuas) had achieved many continuous victories in Mesopotamia – Iraq- against western Iraq's leaders from Mosul to Anbar provinces, but when he reached Alnawawees area, which is located in the vicinity of river Euphrates, he was inflicted with spiritual deterioration because of the Six souls (1) strikes against him, so that he withdrew from southern Babylon to Hitun Desert which lies to the west of the Ukhaidir Fortress. At that time he was unconsciously uttering nonsense such as: "the two edges of the sword surrounded the army, Woe unto you from the veiled knight and the fire of his two-edged sword". In his correspondences, Koracuas mentioned an obscure text which he heard from the monks he met in Kufan desert monasteries. The text quotes the monks who said that: (Elijah appeared several times to them carrying a two-edged sword and riding a white horse with a black spot on its forehead accompanied by others. One of them was an ancient prophet who rose up while the others _surrounded by the six souls_ were guarding an area called Kuthi) (2).
For my part, I looked for this text in the dictionaries of Greece mythology and history and have found that the text refers to a prophecy in the New Testament, and, indeed, I found it in Luke with some additions which caused meaning change. As far as the village of (Kuthi) is concerned, I do not know where it is exactly? But it must be located between Al-Ukhaidir and the southern district of Babylon nearby a small river there.
The book which mentioned this incident is an old book called '' Katamars the Monks' Orchard '' (3). The book resembles the Sufism's books because it contains strange things which cannot be comprehended unless one is acquainted with Sufism and Gnosticism. It contains sayings which are similar to the popular sayings of al-Hallaj such as; "Allah is in my own attire", and "I went to circumambulate the Kaaba but the Kaaba circumambulated me seven times" or he was heard to say "Praise to me, praise to me". These books are not familiar to people and they cannot understand them because they are old monks' books which are circulated by them. ''The Monks' Orchard" book is of the same type and it was said that it can only be comprehended by those who reached the full scale stage of faith.
References :
1- The Six souls are five ghosts passed into human bodies and they are served by a mighty angel.
2- In reference to a text in Luke 9:8 "And of some, that Elijah had appeared; and of others, that one of the old prophets was risen again". This prophecy is disarranged and is inserted in a text which does not belong to it.
3- Compare '' Katamars, the Monks' Orchard '' Achillas Sirabion, the fourth baptism edition 1965
|